Een raadsvergadering is vooral bedoeld om besluiten te
nemen. Daarbij horen alle argumenten voor en tegen ruim voor de vergadering beschikbaar
te zijn, inclusief eventuele amendementen. Dat geldt zeker als een
raadsvergadering in commissies of in een zogenaamde voorbereidende vergadering
wordt voorbereid. In zo’n zuiver besluitvormende vergadering hoort de burger
niet thuis. Spreekrecht is dan zuiver symbolisch, een laatste beroep op het
gezond verstand van de raadsleden. In veel gemeenten zie je dan ook dat het
spreekrecht helemaal vooraan en nog voor het vaststellen van de agenda staat
geagendeerd. Er is dan, in ieder geval in theorie, nog de mogelijkheid het ingebrachte
onderwerp alsnog aan de orde te stellen. In Grave is spreekrecht in de raadsvergadering
in feite zuiver symbolisch. De spreektijd is beperkt tot 5 minuten, er mag geen
discussie zijn en er mogen alleen “toelichtende vragen” worden gesteld. (de
bedoeling zal wel zijn dat alleen “vragen om
toelichting” mogen worden gesteld). De meest gestelde vraag is of de
tekst voor de raadsleden beschikbaar is en tegenwoordig is dat bijna altijd het
geval.
Het spreekrecht in de Graafse raadsvergadering heeft wel
een ontwikkeling doorgemaakt. Aanvankelijk mocht alleen worden ingesproken over
zaken die op de agenda stonden. Één van de smerigste vergadertrucs is om, als
iedereen zich op een vergadering heeft voorbereid, aan het begin van de
vergadering nog met nieuwe informatie te komen. En zo was het spreekrecht in
Grave georganiseerd. Die bepaling is bij een reglementswijziging vervallen. Op
de vergaderagenda stond het spreekrecht tot voor kort na het agendapunt vragen
geagendeerd. Sinds de vergadering van 8-11-2016 kunnen raadsleden vragen
stellen nadat het spreekrecht is geweest. Waarom die verwisseling heeft
plaatsgevonden weet ik niet maar nu heeft een raadslid in ieder geval de
gelegenheid over de inbreng vragen aan het college te stellen.
Voor het spreekrecht in de commissies gelden dezelfde
regels als in de raadsvergadering. Alleen is het spreekrecht daar nog steeds na
de vragen aan het college geagendeerd. Merkwaardig… Nu is de bedoeling van en
de gang van zaken in de commissie toch aan een grondige herziening toe en
daarbij is inhoudelijke inbreng van buiten de commissieleden een belangrijk
onderwerp. Ook de huidige verordening biedt daarvoor al mogelijkheden. Volgens
die regeling heeft iedere fractie slechts één lid in de commissie. Iedere
fractie mag echte een gast meenemen. De bedoeling zal wel zijn geweest dat het een
deskundige of belanghebbende zou zijn. Maar sinds de beperking dat de gast geen
raadslid mocht zijn is vervallen zitten veel fracties gewoon met twee leden in
de commissievergadering. Volgens de huidige verordening kan de
commissievoorzitter ook buitenstaanders uitnodigen aan de beraadslagingen deel
te nemen. Tot nu toe zijn dat vooral ambtenaren, maar er staat niets in de weg
om ook bijvoorbeeld wijkraden en indieners van zienswijzen in de commissiebespreking
te betrekken.
Naar mijn idee moet het spreekrecht in de
raadsvergadering beperkt blijven tot een serieus te nemen symbolische oproep.
De agendavolgorde zou dan kunnen zijn: 1 welkom; 2 spreekrecht;
3 vaststellen agenda enz.. In de commissievergadering zou het spreekrecht
moeten worden vervangen door een gestructureerde deelname aan de beraadslagingen.
Met Invoeren hoeft niet te worden gewacht op de noodzakelijke totale renovatie
van de vergaderstructuur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten