“Gooi nooit je ouwe schoenen weg voordat je nieuwe hebt”
Het is al lang bekend dat het gemeentebestuur het beheer
en de exploitatie van het Dorpshuus in Escharen en het Trefpunt in Velp van de
Stichting Quadrant wil overdragen naar de dorpsraden van Escharen en Velp. Door
die overdracht zou op (welke) termijn de subsidie van nu € 140.000 niet
meer nodig zijn. Geen geringe operatie die zich ogenschijnlijk in alle rust is
uitgevoerd. Ook in de raad en commissies is er inhoudelijk nauwelijks over
gesproken. Een broedende kip moet je niet storen. Daar is nu verandering in
gekomen en op grond van de informatie die nu naar buiten is gekomen komt de kip
van het nest voordat het ei volledig is uitgebroed.
De communicatieve feiten
·
27-9-2017 Brief college aan Quadrant met
opzegging bruikleenovereenkomsten per 31-12-2017
·
3-10-2017 Publicatie besluitenlijst college
26-9-2017 opzeggen bruikleenovereenkomsten.
·
24-10-2017 publicatie besluitenlijst college 10-10-2017:
Raadsinformatiebrief over opzeggen contract met Quadrant en overdracht aan
dorpsraden
·
21-11-2017 Publicatie Raadsinformatiebrief
(voortaan RIB). Opvallend is het tijdsverloop tussen vaststellen en verzenden
van deze RIB. Op de lijst RIB’s is de RIB gedateerd op 20-11-2017.
·
23-11-2017 Interview Gelderlander met bestuur
Quadrant. Bestuur voelt zich gegriefd.
·
23-11-2017 Reactie van gemeente op artikel
Gelderlander met verwijzing naar de RIB.
NB Het blijkt dat een link naar de RIB’s op de
gemeentelijke website niet diep genoeg doordringt. De URL is te lang. Er verschijnt
een bijna lege pagina waarop het woord raadsinformatie. Door daarop te klikken
kom je na twee keer klikken op de lijst met RIB’s. Ik zou de RIB natuurlijk
kunnen downloaden en in mijn verhaal opnemen. Ik ben daar geen voorstander van.
Informatie moet je van de bron halen om er zeker van te zijn dat je de laatste versie hebt.
Zeker de laatste berichten geven niet de indruk dat de
communicatie tussen gemeente en Quadrant soepel verloopt. En dat zal toch wel
nodig zijn. Het beheer moet worden overgedragen en dat zou over een goede maand
moeten gebeuren In de RIB staat echter te lezen dat de details van het beheer
door de dorpsraden nog moet worden uitgewerkt. Een eerste overleg is ingepland.
Het moet dus nog beginnen en de verwachting is dat er medio 2018 een voorstel voor overdracht aan de
plaatselijke beheersstichtingen in de raad komt. Wie beheert formeel tot die
tijd? Opvallend is daarin dat met de plaatselijk dorpsraden en stichtingen wel
is gecommuniceerd, maar dat het begrip overeenkomst of zelfs afspraak nog niet
wordt genoemd. Gezien het uiteindelijke streven € 140.000 goedkoper is dat
ook niet verwonderlijk.
Hopelijk is hiermee wel mijn openingszin duidelijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten