Een robot is een machine die veel handelingen van een mens
kan overnemen en dikwijls beter en sneller dan een mens kan. Tegenwoordig nemen
dergelijke apparaten ook hersenwerk over en kunnen worden gebruikt om beslissingen
te nemen. Maar het zijn en blijven machines die hun kennen en kunnen baseren op
resultaten uit het verleden. En dat is geen garantie voor de toekomst.
Robotten en computers missen een “typisch menselijke
eigenschap” die moeilijk in een paar woorden is te beschrijven. Termen als
intelligentie, boerenverstand, intuïtie, talent, gouden handjes en creativiteit
zijn erop van toepassing. Mensen zijn op dit gebied verschillend. Daarom zijn
er mensen die vooral geschikt zijn om met hun handen mooie dingen te maken en
anderen die weten waar Abraham de mosterd haalt of begrijpen waarom de
zeespiegel de komende jaren gaat stijgen. Zo komt het ook dat er mensen zijn
die mede door hun ”typisch menselijke eigenschap“ geschikt zijn om burgemeester
te worden. Om goed te kunnen functioneren moeten zij hun “typisch menselijke
eigenschap”, met als uitkomst hun persoonlijke mening, natuurlijk wel
inbrengen.
En dat geldt niet uitsluitend voor zaken waar burgemeesters
het voor het zeggen hebben, maar ook voor zaken waar zij in het uitoefenen van
hun taak mee te maken krijgen. Of er een algemeen vuurwerkverbod komt wordt
door het parlement bepaald. De parlementsleden zijn er echter nogal huiverig voor. Een flink
aantal burgemeesters heeft hun persoonlijke mening dat zo’n algemeen
vuurwerkverbod voor een goed functioneren als burgemeester nodig is, inmiddels
openbaar gemaakt. En reken maar dat die mening invloed heeft.
Het zal inmiddels wel duidelijk zijn dat ik dit schrijf naar
aanleiding van de stellingname van de burgemeester van Grave inzake de
herindelingsplannen in het Land van Cuijk. De gemeenteraad van Grave, die
inderdaad uiteindelijk de koers bepaalt, komt er niet uit. De burgemeester
heeft wel een mening maar wil die niet kenbaar maken en dus niet inzetten.
Een wezenlijk onderdeel van de taak van een burgemeester als
voorzitter van de gemeenteraad is ook die raad te behoeden voor verkeerde
beslissingen. Dat is ook al nodig omdat de meeste besluiten door het college, waar de burgemeester deel
van uitmaakt, of door de burgemeester zelf moeten worden uitgevoerd. Het is
niet voor niets dat het normaal is dat raadsbesluiten zijn gebaseerd op
collegevoorstellen. Via een motie kan de raad het college opdragen met een
voorstel te komen. En als het college daar geen zin in heeft of er de zin niet
van inziet kan de raad met een initiatiefvoorstel komen. Het reglement van orde
schrijft daarbij zelfs voor dat het college over het voorstel zijn mening mag
geven. De mening van de burgemeester is dus belangrijk!
Terwijl alles er op wijst dat de mening van een college en
burgemeester wel degelijk belangrijk zijn in het besluitvormingsproces ben ik
nog geen enkel argument tegengekomen waarop de burgemeester zijn opstelling
baseert.
Dat de gemeenteraad dit blijkbaar zonder meer accepteert is
vreemd. Die raad wil ons toch straks om onze mening vragen. En dan zou de
mening van iemand van wie mag worden verwacht dat hij op dit terrein een visie
heeft, en dat ook zelf toegeeft, gemist kunnen worden?
We hebben niet voor niets een denkend mens als burgemeester
en geen robot.
Leo de Vreede
Geen opmerkingen:
Een reactie posten