zaterdag 18 januari 2020

Werkbespreking raad 21 januari over Visioterrein


Alweer geruime tijd geleden ideeën konden wij burgers inleveren voor het vrijgekomen Visioterrein. Het bureau West 8 heeft een vestingvisie ontwikkeld, die begin 2018 door de gemeenteraad is vastgesteld. GBB gaat achter Catharinahof 51 woningen bouwen, waarvoor het tweede tijdelijke parkeerterrein weer plaats moet maken. Over de toekomst van het gebied waar nu nog steeds een scheepswerf is gevestigd is in de raadsvergadering van 12 november de verwarring alleen maar groter geworden. Het begint er nu wel naar uit te zien dat het misschien ook voor 80-plussers zinvol is te bekijken of aan de Prinsenstal hun toekomst ligt. Dat kan begin februari.

Over het Visioterrein zelf horen we nauwelijks iets samenhangends en dat is wel jammer want bij de start werd nogal nadrukkelijk gesteld dat de bevolking nauw bij de ontwikkeling zou worden betrokken.

Nu is er op 21 januari voor raadsleden een werkbespreking georganiseerd over de plannen voor dat gebied. Daarbij zijn wij burgers niet welkom. De reden daarvoor kwam mij akelig bekend voor. Ik herinner mij dat het antwoord van mijn vader op mijn vraag waarom ik iets moest of iets niet mocht bijna altijd simpel was: DAAROM.

Voor de werkbespreking is wel informatie beschikbaar. Hartstikke interessant en best een publieke presentatie waard. Natuurlijk geeft het aanleiding tot een hoop vragen waarbij de kosten veel aandacht zullen krijgen. Bij de vestingstudie is opgemerkt dat voor de ontwikkeling vele jaren nodig zouden kunnen zijn. Hoe dat hier moet gebeuren zie ik zo nog niet.

In de informatie zie ik geen enkele reden waarom er geheimzinnig over moet worden gedaan. Wel is te voorzien dat het idee om in het gebied parkeren een belangrijke rol te geven de nodige discussie zal opleveren en dit temeer omdat daarbij ook andere onderdelen van de vesting worden betrokken. Geruchten daarover waren al aanleiding tot een vraag van LPG die ontwijkend werd beantwoord.
Als geheel vind ik het een aansprekende opzet en ik zou de ontwikkeling best willen volgen, desnoods met mijn mond dicht.

Het heeft geen zin om als burger op basis van de nu beschikbare informatie vragen te gaan stellen. En toelichting vooraf kan wellicht een hoop vragen voorkomen. Één ding zit mij wel dwars.

Op 30 december 2019 heeft het college bij zichzelf een omgevingsvergunning aangevraagd voor de aanleg van een tijdelijk parkeerterrein op het Visioterrein. Nu heeft West 8 2 varianten voor een definitief terrein gepresenteerd. Nu geloof ik ook niet dat een definitieve oplossing klaar kan zijn voordat het huidige terrein op het Wisseveld moet worden ontruimd. Maar weer een tijdelijk terrein op de plek waar het definitieve moet komen lijkt mij niet handig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten