zaterdag 30 december 2017

Eerste Nieuwsbrief aan gemeenteraad

In afwachting van acties vanuit het gemeentebestuur en de gemeenschap is nog maar eens een formele brief aan de gemeenteraad gericht. Hieronder de tekst.


Aan de gemeenteraad van Grave
Onderwerp: aanpak communicatie
Nieuwsbrief nr 1
11 december 2017

Geachte leden van de raad,

Inmiddels zijn op de blog graafsetribune.blogspot.com enkele artikeltjes geplaatst met betrekking tot communicatie burger-gemeente. Daarop zijn nog onvoldoende reacties gekomen om van een georganiseerde aanpak te kunnen spreken. Naar mijn mening moet die georganiseerde aanpak ook van u uitgaan. In afwachting daarvan zal de communicatie over de communicatieaanpak beperkt blijven tot publicaties op de blog. Die publicaties zijn bestemd voor alle burgers en dus ook voor u. Omdat u als lid van het gemeentebestuur een speciale rol speelt in het proces verdient u ook een speciale benadering. Daarom zult u, in afwachting van de structurele aanpak, in deze initiatieffase regelmatig een nieuwsbrief ontvangen. Dit is daarvan de eerste
Zoals het er nu uitziet zal dit “project” langs 2 lijnen verlopen.

De eerste lijn is de natuurlijke projectgang:

1.  De informatieve fase waarin wordt besproken waarom het nodig is de communicatie burger gemeente aan te pakken. Daarbij moet zeker veel aandacht worden geschonken aan zaken waar we wel tevreden over zijn. Dat zijn vaak aanknopingspunten voor verbeteringen. Onderwerpen daarbij zijn onder andere:
·      Wat houdt “parlementaire democratie” voor Grave in?
·      Hoe is de huidige trits belangstelling-betrokkenheid-deelname van de burgers bij het bestuurlijk proces; wat zijn de sterke en zwakke kanten daarbij?
·      Welke relaties zijn er tussen gemeente en burger. Daarbij kan onderscheid worden gemaakt in dienstverlening, -de burger als klant en de gemeente als leverancier- en de burger als lid van de gemeenschap en de gemeente als bestuur van die vereniging.
·      In welke zaken maakt de gemeente beleid en in welke zaken is de rol van de gemeente vooral uitvoerend. Gemeenschappelijke regelingen komt daarbij aan de orde
·      Hoe is, in het licht van de vorige aspecten, de huidige situatie in Grave. Zowel de partner burgerij aan de ene en de partner gemeente aan de andere kant kent een onderverdeling.
 Bij de burgerij onderscheiden we bewoners, verdeeld over wijken en dorpen, en ondernemers ook weer verdeeld in agrariërs, bedrijven, winkeliers en wat dies meer zij. Daarnaast zijn er allerlei dwarsverbanden in thema’s zoals sport, cultuur, maatschappelijke zorg en kerken. Tegenwoordig is Historie als bindend element speciaal in de aandacht
De gemeente kent weer de burgemeester, het college, de gemeenteraad en het ambtelijk apparaat als onderdelen.
Tussen al deze onderdelen is een (war)net van relaties die tezamen een geordend geheel zouden moet vormen. Een complicatie in dit netwerk is dat de gemeente Grave geen eigen ambtelijk apparaat meer heeft, maar via een gemeenschappelijke regeling gebruik maakt van de werkorganisatie CGM. Wil die organisatie efficiënt kunnen werken moet er een vergaande synchronisatie zijn tussen de besturen en ook de relaties met de burgerij.
·     Er is een discussie gaande over een eventueel samengaan van de gemeenten in het Land van Cuijk. Onduidelijk is nog hoe dat gaat verlopen. Vooralsnog wordt daarom de gedachte gehanteerd dat wat we nu voor Grave bedenken en invoeren ook goed is voor de nieuwe situatie. Anders gezegd: daar hebben we het nu niet over.
·     Een inventarisatie van de huidige communicatiemiddelen met hun sterke en zwakke punten tegen de achtergrond van het voorgaande is natuurlijk onmisbaar in de inventarisatie.

2.  De meningsvormende fase begint natuurlijk met een discussie over het oordeel over de huidige en een beeld op de uiteindelijk gewenste situatie. Fijn zou zijn als over dat toekomstbeeld geen grote verschillen bestaan. (Let wel, het gaat om de wijze waarop we beleid maken en uitvoeren en niet over de inhoud van dat beleid). Als dat lukt kan worden gesproken over de manier waarop we van de huidige situatie naar de nieuwe komen. Anders zullen voor alternatieve reisdoelen alternatieve routes moeten worden uitgestippeld.

3.  De besluitvormende fase. Als het voorgaande in redelijke harmonie is verlopen kan het worden vastgelegd in reglementen, verordeningen en werkprotocollen. Daarbij kan het voorkomen dat tussen alternatieven moet worden gekozen. In onze parlementaire democratie is deze fase voorbehouden aan de gemeentelijke bestuursorganen. Juist vanwege het exclusieve recht bij deze bestuursorganen op het nemen van besluiten is het noodzakelijk dat de burgers in voorgaande fases betrokken zijn geweest. Van de burgers wordt immers medewerking aan en op zijn minst draagvlak voor besluiten gevraagd. Zonder dat is een besluit alleen in een dictatuur uitvoerbaar.

4.  De uitvoerende fase. Daarmee is de kous niet af. ast dan wel afgeschaft en andere ingevoerd. Iedere verandering zorgt voor onrust en dus is er tijd en inspanning voor nodig om de communicatie tussen burger en gemeente werkelijk vlot te laten lopen. Eenvoudig gezegd: “Door het kopen van een hamer ben je nog geen timmerman”.

5.  De controlerende fase.Uiteindelijk moet natuurlijk wel worden nagegaan of het gewenste doel ook wordt bereikt. Vastleggen van een evaluatie hoort dus bij dit project. De maatschappij zal wel doorgaan met veranderen en dat kan wel eens dwingen tot terugkeren naar de informatieve fase

Het ziet er allemaal natuurlijk wel omvangrijk en complex uit. Dat is deze theoretische benadering ook. Gelukkig zijn er in de praktijk lichtpuntjes. Dit alles is niet nieuw en ook niet uniek voor Grave. Heel veel is dus bekend en hoeft alleen maar bij elkaar te worden gezet.

We hebben het over onze eigen gemeente Grave. Die kennen we en een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg. Alle reden dus voor het volgen van de tweede lijn.

De tweede lijn is gebruik maken van mogelijkheden binnen de huidige communicatiestructuur verbeteringen aan te brengen.

Snel resultaat zien is voor ieder proces zinvol. Bovendien is het gewoon leuk om te doen. Hieronder al enkele mogelijkheden, te beginnen met enkele die al zijn gerealiseerd.         
  • Onlangs is in raadsinformatiebrief 2017-64 meegedeeld dat een onderzoek naar klanttevredenheid aan de balie heeft geleid tot een aantal tips die ook zijn opgevolgd. Jammer dat om privacyredenen is afgezien van publicatie van die aanpassingen. Publiceren van goede ideeën inspireert vaak tot nieuwe ideeën.
  • Het was gebruikelijk dat het spreekrecht in de raadsvergadering was geagendeerd na de vragen aan het college. Sinds de vergadering van 20-12-2016 is dat omgedraaid. Dat biedt de mogelijkheid voor de raadsleden inhoudelijk vragen te stellen over hetgeen tijdens het spreekrecht naar voren is gebracht.
  • Nodig iemand die zich heeft aangemeld voor het spreekrecht tijdens een commissievergadering over een onderwerp dat op de agenda staat uit aan de bespreking van dit punt deel te nemen. De verordening geeft daarvoor de ruimte.
  • Geef organisaties en ook geïnteresseerde burgers de gelegenheid werkbesprekingen bij te wonen. De presentaties gegeven op 6 december verdienden meer aandacht dan alleen aan gemeenteraadsleden.
  • Maak gebruik van de bibliotheek als informatiecentrum van de gemeente.

In de blog graafsetribune.blogspot.nl zijn of worden deze suggesties nader toegelicht. Nu nog iemand die ze overneemt.
Tot zover voor nu en ik ben benieuwd naar uw reactie.
Met vriendelijke groeten,
Namens de publieke tribune,


Leo de Vreede

Geen opmerkingen:

Een reactie posten