maandag 1 april 2019

Inspreektekst commissie Inwoners en bestuur 19 maart 2019





Geachte commissie

Vanavond bespreekt u het voorstel voor een nieuwe werkwijze van de gemeente raad. Ik heb maar vijf minuten dus ik moet vrij kort door de bocht gaan.

In feite behelst het voorstel niet meer dan enkele aanpassingen in de verordeningen voor de gemeenteraad zelf en de commissies. Daarbij stelt u ook een document vast waarin, ik noem het maar regieaanwijzingen voor de vergaderingen van de raad en de commissies zijn opgenomen.

In een tweetal formeel aan de raad gerichte brieven naar aanleiding van het door u aangenomen voorstel voor een motiemarkt heb ik al te kennen gegeven dat ik dit voorstel voor de werkwijze nogal mager vind.

Vreemd vind ik dat er in dit voorstel zelfs geen enkele verwijzing naar die motiemarkt is te vinden. Die markt heeft immers een doel dat ook tot de doelstellingen in dit voorstel behoort. Ook heb ik geen enkele aanwijzing dat mijn opmerkingen een rol spelen. Gelukkig fungeert het spreekrecht nog steeds als noodingang.

De kern van mijn kritiek is dat het voorstel en zeker de besluiten slechts betrekking hebben op een deel van het hele proces om tot een uitvoerbaar raadsbesluit te komen en wel de vergaderingen van de raad zelf en de commissies in hun huidige vorm. Op zich nuttig en deels nog zinnig ook. Maar de doelstellingen waarmee het voorstel begint kunnen niet worden bereikt zonder hetgeen zich afspeelt voordat de vergadering wordt gehouden goed te structureren. Ook moet de overgang van commissie naar raad meer inhoud krijgen dan in de huidige situatie

Het zou te ver voeren proberen in deze 5 minuten volledig te zijn. Ik ga kort in op een drietal onderwerpen.

Allereerst uw 2e doelstelling. De raad wil de inwoners meer betrekken bij de eerste fase: beeldvorming. Deze doelstelling is al een paar jaar te horen. In de rest van het voorstel wordt er niet op ingegaan hoe dit inhoud moet krijgen. Ja van de reeds lang bestaande mogelijkheid niet-commissieleden toch te laten meepraten zal meer gebruik worden gemaakt. Daar staat weer tegenover dat zelfs openbare werkbijeenkomsten van de raad alleen voor raadsleden zijn bestemd. Technische avonden, toch bij uitstek beeldvormend, zijn besloten.

Van gedachten wisselen over hoe een zinvolle deelname van burgers gestalte kan krijgen is een avondvullend gesprek op zich al waard. U spreekt over de BOB-aanpak. Voor burgerparticipatie stel ik voor het 4x I-traject te volgen. Informatie, Interesse, Inzicht, Invloed. Wil je invloed uitoefenen moet je over Inzicht beschikken. Je moet wel interesse hebben om dat inzicht te verkrijgen. En tegenwoordig is interesse voor bestuurlijke zaken niet meer vanzelfsprekend. Vandaar dat een wervend informatietraject (reclamecampagne) vooraf moet gaan. Waarom wilt u eigenlijk de burgers meer bij uw werk betrekken?

Het tweede onderwerp dat ik wil aansnijden is de commissiestructuur. Kennelijk ziet u geen reden de huidige structuur ter discussie te stellen. Het is zelfs zo sterk dat wijzigingen die in het oorspronkelijke voorstel waren opgenomen weer teniet zijn gedaan. Het aloude gezegde “zij dronken een glas enz.” komt weer in zicht.

Je zou denken dat gemeenteraad, raadscommissies, auditcommissie, agendacommissie, fractievoorzittersoverleg, werkbijeenkomsten en technische avonden tot één samenhangend systeem behoren. Waarom dan ook niet één document waarin samenstelling, taak en werkwijze zijn geregeld? Nu hebben en houden we het reglement van orde, de verordening op de raadscommissies en de verordening op de auditcommissie. Voor de andere organen dient het document werkwijze gemeenteraad Grave 2019-2022 als handleiding. Zeker voor de raadscommissies zou een kritische beschouwing op de huidige organisatie en samenstelling nuttig zijn geweest. Veel aandacht wordt geschonken aan de problematiek van zogtenaamde technische vragen. Niet gekeken is of het voortraject zodanig kan worden geregeld dat technische vragen kunnen worden voorkomen; anders gezegd aan welke eisen moet een voorstel voldoen alvorens het in behandeling kan worden genomen en wie beoordeelt dat. Nu is de uitkomst van een commissievergadering niet meer dan de vaststelling of het een A- of B-stuk wordt. Ik zie in het voorstel geen verandering en dat is ook uit het oogpunt van werkdruk verlaging een gemiste kans. Een ander gevolg is dat in de raadsvergadering veel uit de commissievergadering zal worden herhaald en zelfs moet worden herhaald

Het laatste punt dat ik wil aanhalen is het spreekrecht. Volgens het oorspronkelijke voorstel zou in de raadsvergadering het niet meer mogelijk zijn in te spreken over op de agenda voorkomende zaken. In het licht van de BOB-benadering een logische wijziging en ook de enige echte wijziging ten opzichte van de huidige gang van zaken. U heeft het toch niet aangedurfd. En op dit moment is dat terecht. Aan de voorwaarde dat de burger voor de raadsvergadering voldoende aan bod is gekomen wordt ook na vaststelling van de nu voorgestelde besluiten niet voldaan.

Het zou goed zijn geweest aan zin en vorm van het spreekrecht een afzonderlijke bespreking te wijden

Tot slot: In de agendacommissie is aangegeven dat het voorstel “niet in beton is gegoten”. U hoeft u zich nu niet te beperken tot de uitspraak A of B. U kunt dit keer het college adviseren het voorstel terug te nemen en met u zelf af spreken de gedachten die in het document werkwijze gemeenteraad zijn verwerkt na te leven. Vervolgens dient het project “Besturen van de gemeente Grave” te worden opgezet.

Voorwaarde is wel dat het voorstel om de griffiecapaciteit uit te breiden wordt aangenomen. Waarom daarover zo geheimzinnig wordt gedaan is mij een raadsel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten