Onderstaande brief heb ik naar de gemeenteraad en de raadsleden afzonderlijk gestuurd. De motiemarkt is bedoeld om burgers gelegenheid te geven ideeën aan te dragen. Tot nu toe heeft de raad inbreng van burgers via brieven en krant alleen maar genegeerd. Deze, en eventuele volgende brieven zijn bedoeld om te zien of de raad inderdaad waarde hecht aan de mening van burgers.
Geachte raadsleden,
In de raadsvergadering van 12 februari 2019 neemt u een
beslissing over het voorstel van LPG ook in Grave een motiemarkt te houden. Het
doel is de burger beter bij het bestuur van de gemeente te betrekken. Dat is
een prima doel want de laatste jaren is telkenmale gebleken dat communicatie
tussen alle partijen die bij het gemeentebestuur in Grave zijn betrokken
gebrekkig is. Enkele jaren geleden is zelfs door en uit de gemeenteraad een
werkgroep benoemd om die communicatie te verbeteren. Al snel werden de
werkzaamheden beperkt tot de gang van zaken binnen de gemeenteraad zelf. Dit is
nu uitgemond in een raadsvoorstel dat weer is doorgeschoven naar de volgende
raadcyclus. Regelmatig hebben ik en anderen, op allerlei wijzen, er op gewezen
dat deze aanpak te beperkt is en dat de burgers zelf veel meer bij dit proces
moeten worden betrokken. Daarop is, afgezien wat opmerkingen in de
wandelgangen, nooit op gereageerd.
De vraag is nu of het organiseren van een motiemarkt de
oplossing van het vraagstuk is. Het voorstel geeft bijzonder weinig informatie
over de organisatie en het resultaat. Ik heb daarom gegoocheld op “motiemarkt”
en “evaluatie motiemarkt”. Er zijn heel wat gemeenten die een dergelijk
evenement soms al enkele jaren organiseren. Ik heb bewust geen contact met
gemeenten opgenomen omdat ik vind dat zoiets door de opstellers van een
voorstel moet gebeuren en niet door afzonderlijke raadsleden en zeker niet door
burgers.
Mij is gebleken dat in alle gemeenten die ik heb bekeken de
motiemarkt een onderdeel is van de procedure voor de kadernota of de begroting.
Het is dus geen losstaande actie maar onderdeel van een besluitvormingsproces.
Ook heb ik de indruk dat de opbrengst niet overweldigend is en waarschijnlijk
ook beperkt tot losstaande ideeën. In Grave is de waarde van kadernota en
begroting als bestuurlijke uitspraak uitermate gering. Werkelijke problemen
worden doorgeschoven door uitspraken als “nieuw voor oud”.
Een motiemarkt zou daarom niet als afzonderlijk element
moeten worden georganiseerd maar ingebed in een totale heroverweging van de
jaarlijks terugkerende planning en controlcyclus en dan met name de
betrokkenheid van de burgers daar in. Dat zou moeten beginnen met informatie aan
burgers.
Bovendien bestaan er in onze gemeente organisaties als wijk-
en dorpsraden die in beleidsnota’s al zijn aangewezen als intermediair tussen
gemeente en burgers. Ook organisaties als Graveon, Centrummanagement, ZLTO en
sportverenigingen vervullen die rol. De vraag is of het beter structureren van
die contacten niet meer effect heeft dan een incidentele motiemarkt.
Tijdens de commissievergadering werden uit de commissie zelf
ook al deze opmerkingen gemaakt. In het
verslag van deze vergadering worden de opmerkingen alleen genoemd als
motivering om er een zogenaamd B-stuk van te maken, zodat er over gepraat kan
worden. Niet is afgesproken of en zo ja wie voor aanvullende informatie gaat
zorgen.
Ik acht het daarom niet uitgesloten dat het voorstel wordt
afgewezen omdat het niet beslissingsrijp is, en dat is waar. Toch zou dat
jammer zijn omdat het uitgangspunt van LPG de burger daadwerkelijk te betrekken
alle steun verdiend. Is er een alternatieve aanpak?
Ja, die bestaat al, er is geen raadsbesluit voor nodig en
geen budget van € 10.000. Grave kent al enkele mensen die algemene
interesse hebben en tonen in het reilen en zeilen van het gemeentebestuur. Tot
nu toe werd hun inbreng stelselmatig genegeerd.
Op ingezonden brieven, met name in de Arena, werd niet
gereageerd. Tot voor kort werden ingezonden brieven aan de raad geruisloos naar
het archief verwezen. Er is een kentering zichtbaar. Ingezonden brieven aan de
raad worden nu formeel voor kennisgeving aangenomen en ik weet dat er contacten
zijn tussen raadsleden en lastige commentatoren. Op het gebied van de
gemeentelijke financiën is er zelfs op de constatering dat de gemeente in
financieel gevaar verkeert door een raadslid gereageerd met de opmerking dat de
reserves nog voldoende zijn. Als je dan naar de argumenten kijkt waarop die
twee verschillende meningen gebaseerd zijn constateer je dat die grote
gelijkenis vertonen. Ik heb dit al eens vergeleken met de man die van 24 hoog
naar beneden valt. De eerste 23 is er niets aan de hand. Maar liefst nog voor
dat hij echt valt zou je een opvangkussen moeten neerleggen. Moraal: in een
goede discussie gaat het om argumenten en niet om one-liners.
Dit alles geeft mij voldoende vertrouwen om het er op te
wagen. Ik ga ideeën die ik heb bij u neer leggen. Ik doe dat in de vorm van
formele brieven aan de gemeenteraad. Daar zult u dus op moeten reageren.
Vanwege mijn interesse hebben mijn ideeën vooral betrekking op de werkwijze van
de gemeente. Aanvankelijk zal het over losstaande zaken gaan. Uit mijn beroep
waterbeheer weet ik dat je willekeurige stromen zo snel moet reguleren om
ongelukken te voorkomen. Dat zou uitstekend kunnen in de operatie waar u zelf
mee bezig bent. Het voorstel daarvoor heeft u aangehouden. Dat komt dus goed
uit.
Bij wijze van voorbeeld alvast een tweetal voorstellen die
je laag fruit zou kunnen noemen.
Volgorde agenda is
heilig
Commissie- en raadsvergaderingen beginnen met een aantal
huishoudelijke punten. Vervolgens komen de diverse onderwerpen aan de orde. In
de raadsvergaderingen komen eerst de zogenaamd A-stukken en daarna de punten
waarover de standpunten na de commissievergadering nog niet vaststaan. Het
systeem waarop de volgorde van die stukken is bepaald is mij onbekend. Wel komt
het voor dat aan het begin van de vergadering wordt voorgesteld een onderwerp
waarvoor veel publieke belangstelling aanwezig is naar voren te halen. Dat is
sympathiek voor degenen die verder geen interesse hebben maar vervelend voor
mensen die speciaal voor een onderwerp zijn gekomen en nu de hele
massadiscussie moeten uitzitten. Het kan worden voorkomen door de volgorde van
de agenda bewust te bepalen. Zeker voor commissievergaderingen waarbij nog al
een externen zijn uitgenodigd is dat belangrijk. Afgelopen vergadering I&B
werd het agendapunt fusie naar voren gehaald ten koste van de rekenkamerrapportage.
Daarvoor was de rekenkamer met 4 man gekomen. Nu zullen zij dat achteraf niet
erg hebben gevonden want de discussie over die fusie zal voor die commissie
best interessant zijn geweest.
Alleen voorstellen waarover men unaniem voor is en waarbij geen fractie
behoefte heeft in het openbaar er iets over te zeggen kunnen tot A-stuk worden
verklaard.
Hamerstuk is een gebruikelijke term voor deze voorstellen.
Het gaat dan veelal om puur formele raadsvoorstellen. Het zijn ook zaken waar
de gemeenteraad in de praktijk inhoudelijk geen zeggenschap heeft.
In Grave is het iets anders. Uiteindelijk is het enige
advies dat commissies geven of het voorstel een A of een B-stuk wordt. A-stuk
betekent dat fracties voldoende informatie hebben om hun standpunt te kunnen
bepalen. Dat zij ook voor zullen stemmen is geen vereiste. Er wordt niet over
gesproken. Er wordt direct gestemd en er is de mogelijkheid een zogenaamde
stemverklaring af te leggen. Strikt genomen behoort een stemverklaring aan te
geven waarom een lid afwijkt van de logische volgorde. Hij of zij verklaart dan
waarom zij eigenlijk voor is maar toch tegenstemt of omgekeerd natuurlijk.
Aan de andere kant kan het ook belangrijk zijn een voorstel
in de raad te bespreken, ook al staat vast dat het met algemene stemmen zal
worden aangenomen. Het voorstel om een stimuleringsubsidie beschikbaar te
stellen voor het afkoppelen van hemelwater is daar een voorbeeld van. Wel is
afgedekt dat bij een enorm succes er te praten valt over verhogen van het
budget. Zonder een actieve informatieronde waarbij wijk- en dorpsraden zijn
betrokken hoeft op budgetoverschrijding niet te worden gehoopt. Het voorstel
zelf is daarover heel vaag. Tijdens de raadsvergadering had mooi een aanzet
kunnen worden gegeven aan een gerichte campagne. In Grave komt het vaak voor
dat een raadsbesluit wordt aangevuld met een motie of toezegging over de
uitvoering. Zie het besluit over het VGRP.
Slot
De voorbeelden die ik hier heb gegeven hebben raakvlakken
met andere onderwerpen die ik binnenkort zal aansnijden. Als ik het volhoud
kunt u een reeks van ingezonden brieven ontvangen. En dat zeker als anderen
mijn voorbeeld gaan volgen. Dat is een extra belasting voor het systeem. Dat
kan worden voorkomen als u deze actie weet in te brengen in de voorstellen voor
de aanpassing van uw werkwijze. Ook dat zou al een onderwerp kunnen zijn.
Met vriendelijke groeten,
Leo de Vreede
Geen opmerkingen:
Een reactie posten