donderdag 13 september 2018

Het bestuursprogramma 2018-2022 met energie en vertrouwen

Eindelijk is het er dan en het is netjes uitgevoerd. In de paragraaf  'Proces' wordt aangegeven hoe het programma tot stand is gekomen. Daaruit blijkt dat het is samengesteld uit de diverse verkiezingsprogramma's en de inbreng van alle partijen behalve VVD. Dat verklaart waarom ik het eens ben met het hele verhaal behalve natuurlijk met de interpretatie van de opiniepeiling, die ik nu  maar pseudo-referendum noem. Het is een verzameling goede voornemens, maar daarmee is de weg naar de hel geplaveid. In een bestuursprogramma hoort op zijn minst een aanzet te zijn gegeven voor het omzetten van de goede voornemens omgezet naar concrete maatregelen. De titel "met energie en vertrouwen" vind ik niet terug in de tekst "voorzichtig en met hoop op een goede afloop" dekt mijn interpretatie beter.

Wat ik wel mis is de aanpak van het probleem dat ik de grootste bedreiging acht voor onze democratische bestuursvorm. Dat is de geringe belangstelling van de bevolking voor en actieve deelname aan het bestuursproces. Dat maakt het mogelijk dat ongewenste figuren via de verkiezingen in de bestuursorganen infiltreren. Dat wordt erkend en er wordt geprobeerd door allerlei integriteitsmaatregelen dit te voorkomen. Dat is een vorm van symptoombestrijding en niet van wegnemen van de oorzaak. Het moet veel fundamenteler worden aangepakt en daarvoor is actie nodig. Een term in de inleiding van het bestuursprogramma als "wij zullen de bevolking deze periode er met de haren erbij slepen" zou mij wel aanspreken. Natuurlijk moet dan de praktische uitwerking daarvan in het vervolg van het programma wel zichtbaar zijn. Volgens mij zijn er genoeg eenvoudige aanzetten te geven. Er zal wel tijd en inspanning mee zijn gemoeid.

Voor degenen die er nu al in zijn geïnteresseerd zijn is via deze link het bestuursprogramma beschikbaar voorzien van mijn opmerkingen.

Leo de Vreede



Geen opmerkingen:

Een reactie posten